|
|
Kallispel meisje |
Tlingit |
Quileute meisje |
Kwakiutl vrouw |
Tsimshian |
Indiaan met
houten hoed
|
Nootka Oude
|
Cowichan |
George Allen Charley, Chinook hoofdman. |
Interior Salish |
Tsimshian met bevermuts en Chilcatjas |
Skokomish |
Quinaultmeisje |
Chinook vrouw |
Haida vrouw |
De
zorg om het bestaan was zelf een verwoed walvissenjager. Ze konden helpen de walvissen in de richting van de baai of kust te drijven.Ook op zeehonden en zeeleeuwen, zeeotters werd gejaagd. In de rivieren werden o.a. zalmen gespiest aan een gevorkte speer. Vaak werd er vanaf platforms gevist. Er werd ook met vishaken gewerkt. Men droogde de zalm aan staken. Of ze werden gerookt. In de omgeving behoorden eland, hert en kariboe tot de mogelijkheden.Dit voedsel werd aangevuld met noten, eetbare wortels en bessen. De mannen gingen ook ter krijg.Het was een gewoonte om bij de vijand slaven te verkrijgen om de minder leuke karweitjes op te knappen. Veel slaven, maar ook veel voorraden, verraadden 's mans rijkdom. Tijdens het Potlatshfeest was het zaak om zoveel mogelijk wegtegeven(ook slaven) om je rijkdom te demonstreren. Een ander moest dan daar weer overheen. Soms vernietigde je bezittingen om je prestige te tonen. Het kwam steeds meer voor dat dat oneigen lijke proporties kon aannemen. De Amerikaanse regering ging dit soort Potlatshes verbieden aan het eind van de 19e en begin 20e eeuw. Walvis kanoTlingit Chilcat -danserNootka noble |
Haida Peace- and WelcomedancerNootka in oude tijden Tlingit eind 19e eeuw Nootka meisje |
Orka(killerwhale)Haida weergave van de WalvissenkopKwakutl met hoofdornament Idem Haida |
Totempalen De verschillende stammen gebruikten ook diverse motieven voor hun totempalen. Oorspronkelijk vormden deze steunberen in de houten huizen. Later kwamen ze aan de buitenkant van het huis en nog weer laten waren er ook losstaande palen. De motieven waren meestal de uitbeelding van de clandieren zoals, Bever, walvis, beer, adelaar enz. Soms werd er ook een mytisch verhaal mee verteld of een geschiedenis van de clan of familie. Elke stam gebruikte weer andere motieven en andere kleuren. Die waren ook terug te vinden bij de beschilderingen van huizen, kano's en gebruiksvoorwerpen. Ook deze totempalen werden vakkundig gebeeldhoud uit cederhouten boomstammen. Er zijn vandaag de dag diverse openluchtmusea in de streek waar deze palen nog zijn te bewonderen. The Loontree (Tlingit) Kwaiutle hoofdman met totempaal |
Ceder en totempaal Tlingit Totempalen Haida deurpost Kwakiutl met neusornament |
Haida dorp Skidegate. Een clanhoofd wacht op de terugkeer van een zeekano. Als die eindelijk terugkeren wordt het dorp ziek aangetroffen. Veel indianen sterven. Skidegate raakt verlaten en in verval na 1878. Haida paal met kikker, dondervogel, walvis, zeeleeuw, moederbeer en jong. |
Bella Coola met dondermasker |
Bella Coola met masker van de Echo |
Chinookdansers |
Ook de Tsimshian
gebruiken bij de Potlatsh en andere rituelen maskers en kostuums met
geornamenteerde hoofddeksels met wezelstaarten en de beroemde Chilkatdekens. Hier staan twee mannen in vol ornaat voor hun houten huis. Weliswaar dragen ze ook al modernere kledingstukken. Hier zijn het overhemden. |
Een Tlingit-medicijnman is bezig met een genezingsritueel. In zijn ene hand draagt hij een ratel in de vorm van een raaf. In de andere hand heeft hij een bot. Een stamlid begeleidt op de seremoniële drum. De patiënt is kennelijk een lid van de Beverclan gezien de versiering en totempalen in het interieur van het houten huis. Er is ook een Chilcatdeken gedrapeerd over een meubelstuk of houten kist. Op de voorgrond zien we nog een seremoniëel masker en een roeispaan met motieven. |
Nootkakrijger eind 18e eeuw |
Nootka visser met harpoen en drijvers van zeehondenvel |
In de lagune |
Kwakiutl echtpaar uit de 18e eeuw Kwakiutl echtpaar in 1880 Tlingit in harnas |
Indianen uit vroeger tijden. De indianen werden in de 18e eeuw voor het eerst ontdekt door captain James Cooke, de engelse ontdekkingsreiziger. Van hem weten we hoe de indianen er toen uit zagen. Hier een voorbeeld met een Kwakiutl-echtpaar. Zie ook de tekening met de Nootka in oude tijden. De cultuur was toendertijd nog niet zo sterk ontwikkeld. Totempalen waren veel kleiner, eenvoudiger en voornamelijk binnen in de houten huizen te vinden of ze dienden als deurpost. Later kwamen ook vooral de Russen naar dit gebied. Naarmate indianen steeds meer modern gereedschap van de blanken kregen ontwikkelde zich ook de houtbewerkingscultuur van totempalen, houten huizen en maskers.James Cook Na Cook, die de dood vond op Hawai in 1779, kwamen de Russen, die vooral op zoek waren naar bont maar ook het gebied van met name de Tlingit wilden koloniseren. Ze drongen hen de Godsdienst op ( veel indianen in dit gebied zijn nog Russisch Orthodoks). De indianen moesten voor de Russen werken. Verzet werd niet getolereerd. De Russen namen ook nog hun ziektes mee endaardoor decimeerden grote aantalen van de stammen. De eerste Rus die dit bewerkstelligde was Shelekhov van 1783 tot 1786. Zijn groep ging later (1795) op in de Russian American Company die de monopoli en macht had in dit gebied tot 1867. In 1804 kwamen de indianen in verzet gedurende de Sitkaveldslag. Mede kwam dit door het schrikbewind van Aleksander Baranov , die o.a. vrouwen dwong om met de bonthandelaren te trouwen en anders werden verkracht. Dat was meteen het laatste verzet van de indianen. Sitka was al 11.000 jaar in gebruik geweest door de indianen. Ze trokken met zijn allen naar een andere lokatie. Ze hadden geen zin in de Russcische kannonnen . De Russen namen Sitka in bezit en breidden hun gebied steeds meer uit tot in Californie toe. IN 1867 ging het gebied (althans Alaska) over in Amerikaanse handen. |
The Endeavour, het schip van Cooke |
Een beroemde naam. Seattle, een opperhoofd van de Coast Salish (Dwamisch band) leefde van 1786 tot 1866. Hij had een vooruitziende geest en is vooral beroemd om zijn beroemde speech waarin hij waarschuwde voor de gevolgen van wat de blanken met "Moeder Aarde" uitrichtten. "Hoe kunnen mensen de lucht en de aarde bezitten, die heeft hij gekregen van de Grote Geest, daar moet hij respect voor hebben". Vandaag de dag is deze toespraak weer heel actueel gezien alle problemen met het milieu.Seattle was een vertegenwooriger van het gedachtegoed van de indiaan, die nog in goede harmonie stond met de natuur en nooit meer ervan zou vragen dan hij nodig had. Verspilling en beschadiging van het milieu was deze natuurmens vreemd. Deze man was beroemd genoeg om een hele stad naar hem te noemen. De Nederlander Van Coevorden (Vancouver)had zijn tegenhanger! |
Seattle |
Coast Salish |
Indiaans nieuws uit de 20e en 21e eeuw. Vanaf 1941 streed Elizabeth Peratrovich van de Tlingit tegen discriminiatie in Alaska. In 1945 kwam er al een Anti Discriminatie wet. In 1988 werd 16 februari uitgeroepen als Elizabeth Peratrovich Day Pas in 1989 kregen de Coquille (Chinookan stock) federale herkenning na heel lang lobbien . De Coowliz in Washington kregen dat pas in 2002. Vanaf 1980 en in de jaren 1990 hebben ze er al voor gestreden. 1996. In het Dolfinarium te Harderwijk wordt een lagune nagebouwd met elementen uit de Noordwest cultuur. Het geheel moet 20 miljoen gulden gaan kosten. Kunstenaar Gerben van Straaten heeft een aandeel in het project. Juni 1996 De Makah indianen willen weer toestemming hebben om op een beperkt aantal walvissen te jagen. Zij zijn ooit in 1926 met de walvisvangst gestopt. De indianen willen toestemming van de IWC.Ze willede tde techniek weer leren bij de Inuit. Die toestemming kwam er niet. Heden: Vandaag de dag worden oude seremoniën nog steeds in stand gehouden en wordt daarbij de passende kleding gedragen. Ook de dames doen mee getuige deze afbeeldingen van dames van de Kwakiutl en Tlingit stammen. en een Tlingit jongetje. Kwakiutl Tlinglit Tlingit jongen |